dinsdag 17 november 2009

Sociale netwerken

Dit is een ding waarbij ik de informatie lees en verder oversla. Zelf ben ik al jaren lid bij Facebook en Hyves, dus hierin heb ik de nodige ervaring.
Wat me verbaasd, is dat My Space nog genoemd wordt. Volgens de media en de ervaring binnen mijn sociale netwerk, is my space al helemaal uit en wordt nauwelijks meer gebruikt.
Mijn ervaringen met Facebook en Hyves zijn positief. Hyves vind ik gebruikersvriendelijker en makkelijker. Als je buitenlandse vrienden hebt, kun je niks met hyves. Je vrienden kunnen wel lid worden van hyves, maar aangezien het in het Nederlands is, snappen ze er niks van. Dus ben ik via mijn vrienden in den vreemde aan Facebook gekomen. Iets lastiger te gebruiken en minder mogelijkheden. Wel leuk.
Persoonlijk zie ik de social network sites vooral als iets wat privé goed te gebruiken is. In het werk zie ik de meerwaarde van bijvoorbeeld een bibliotheek hyve niet in. Tijdens de verhuizing hebben we een bibliotheek hyves aangemaakt waarop iedereen zijn/haar ervaringen en belevenissen tijdens de verhuizing op kwijt kon, waar foto's op geplaats werden en waar op geblogd werd. De ervaring leerde dat er in de praktijk maar een stuk of 6 collega's van de hyves pagina gebruik maakten. Ik vraag me dan af, als de animo onder de collega's al gering is, hoe zal het dan bij de klanten zijn.
Een hyves waar je collega's uit andere bibliotheken treft, lijkt me op zich wel interessant voor het uitwisselen van ideeën en ervaringen. Wel denk ik dat je dan een keuze moet maken met welke bibliotheken je een hyves gaat delen. Dit aantal moet dan niet te hoog liggen, omdat je anders het risico loopt in de informatiebrij niet meer te kunnen vinden wat je zoekt.

2 opmerkingen:

  1. Met zoveel praktijkervaring met sociale netwerken heb ik niets toe te voegen... Ik kom graag langs als ik nog iets wil weten...;-)

    wat is effectiever als het gaat om uitwisselen met collega's: Facebook of Hyves? In principe maakt dat niks uit, maar hoe werkt de praktijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met de collega's zou, mijns inziens, hyves effectiever zijn. De indeling is duidelijker. Je kunt zelf je format inkleuren en indelen. Op hyves heb je op de beginpagina ook meteen een overzicht van alle dingen die er op staan. Bij facebook moet je van blad naar blad springen en dan is het toch regelmatig zoeken onder welk kopje ook al weer wat stond.
    En een niet te verwaarlozen voordeel van hyves is dat een vrij groot deel van de collega's in Hoogeveen er al op zit. Eigenlijk voor privé, maar in de praktijd worden dringende berichten ook wel via hyves verstuurd als de betreffende collega thuis zit.

    BeantwoordenVerwijderen