maandag 7 december 2009

Sociale catalogi

Vandaag aan de slag met de zogenaamde sociale catalogi. Ik heb een aantal van de achtergrond artikelen gelezen. In alle eerlijkheid, ik vond ze niet heel boeiend of overtuigend. Op basis van deze artikelen wordt ik niet heel wild voor de mogelijkheden die het sociale catalogi bieden. Wat ik bizar vond om te lezen is dat Worldcat ook werkt via Facebook. Ik vraag me dan af: waarom zou ik, als ik met mijn vrienden aan het socializen ben opeens een catalogus willen raadplegen?
Lichtelijk teleurgesteld in de artikelen dan maar begonnen met de doe-en-vind-uit-opdrachten. My discoveries vond ik wel leuk, maar het jammere vind ik dat je weer zo'n lange lijst met trefwoorden hebt. Wil je weten of er iets voor je bij zit moet je de lijst langs en dan maar hopen dat degene die hetzelfde genre leest als jij ook dezelfde trefwoorden gebruikt als jij. Wat ik wel goed aan my discoveries vind, is dat mensen hun mening over een boek kunnen geven. Wel denk ik dat er dan goed gemonitord moet worden wat er voor commentaren gegeven worden.
Via de account van 23 dingen heb ik een boek toegevoegd. Dit gaat makkelijk en is duidelijk.
Worldcat heb ik bekeken, maar die vind ik toch minder dan de Aquabrowser. OCLC is nog net zo'n ramp als in mijn studententijd.

2 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd wat klanten van BicatWise vinden en of de sociale component daar goed gebruikt gaat worden. Of verwacht je dat die klanten eerder met My discoveries gaat werken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat, zeker in het begin, de sociale componenten van bicat wise door de jongeren gebruikt zullen worden.
    My discovery gebruik is lastiger in te schatten. Zelf vond ik het iets te uitgebreid, maar voor klanten die gewoon wat willen surfen door de mogelijkheden, is het een mooi middel.

    BeantwoordenVerwijderen